top of page

חנק מגוף זר: סיבת המוות השלישית בשכיחותה בתינוקות

אמנם זאת "רק" סיבת המוות השלישית, אבל מה שלא נכנס לסטטיסטיקה זה הסיפור של "כמעט ונחנק" ועליהם אנחנו יכולים להעיד- הם מאוד מאוד גבוהים. כמעט כל שבוע אנחנו מקבלים הודעה מהורה שזכר להשתמש בטכניקה שלמד אצלנו והחיים של הילד שלו ניצלו בזכות זה. אנחנו אוהבים מאוד סיפורי הצלה, אבל אנחנו אוהבים יותר (ומעדיפים מאוד)- סיפורי מניעה! זה פחות זוהר ונוצץ- אבל אלה החיים! אז.. איך מונעים חנק בתינוקות (להקפיד גיל 5): 1. מרחיקים חפצים שקטנים מקוטר הפה של התינוק הרחק הרחק מהישג ידיו (בטריות, גולות, מטבעות). הכלל אומר שכל מה שנכנס בביצת הפתעה של קינדר הוא קטן מדי- מעיפים! 2. פורסים את כל המזונות שמגיעים בצורה של "עיגול"- לרצועות צרות וקצרות ולא משאירים בצורה של עיגול (גם אם חצינו ענב והוא נראה לנו "קטן"- זה לא מספיק טוב! תחצו שוב- לרבעים- כדי שלא יישאר בצורת עיגול שיגרום לחסימה מלאה של קנה הנשימה העגול גם הוא). 3. בלונים, בלוני מים, כפפות, שקיות ניילון- להרחיק! 4. פיצוחים ופופקורן- להרחיק! אם בכל זאת התינוק מצא חלילה איזו בטרייה מתחת לספה שהוא ממש ממש התעניין בטעם שלה- חשוב שנדע לזהות חנק! איך נזהה? התינוק מתחיל להשתעל בצורה לא יעילה/ משתנק/ מכחיל/ לא מצליח להפיק צליל. מה נעשה? קודם כל ולפני הכל- נתקשר ל101+1221- כי אין לנו מושג איך נגיב! אחרי שהתקשרנו, נתחיל ב"סכמת החמסות": סכמת החמסות- חמש טפיחות וחמישה עיסויים- "חמסה-חמסה": 1. טפיחות גורדון: נהפוך את התינוק בזווית כמה שיותר חדה על הרגל שלנו, נקבע את הראש כך שימשיך את קו הגוף ("מבט לשמיים") ונטפח בצורה חזקה באמצעות שורש כף היד בין השכמות- במשך חמש פעמים. שימו ♥- ברוב המוחלט של המקרים, תספיק טפיחה אחת בלבד אם מקפידים על כל הדגשים. לא להתבייש, תנו אחת חזקה! איך תדעו שהצלחתם? התינוק חוזר לבכות! שימו ♥- גם אם ראיתם יציאה של גוף זר, העדיפות היא עדיין לפנות לבדיקה של רופא כדי שיבדוק ויאזין שהכל תקין. עד שנפנה לבדיקה של רופא נניח את התינוק בתנוחת נמר על עץ בזווית קצת יותר חדה כדי להקל על יציאה של חפץ/ מזון נוסף.



לא עבד? ננסה עיסויים חזה: 2. עיסויי חזה: במידה והטפיחות לא הספיקו- נעבור לחמישה עיסויי חזה המתבצעים ע״י האגודלים שלנו, כ-1 ס"מ מתחת לקו הפטמות, בעוד אנו עוטפים את גוף התינוק עם האצבעות שלנו, יורדים לעומק של שתי אצבעות ועולים את אותו העומק במשך חמש פעמים, לפי הקצב של בייבי שארק.



לא עבד? נחזור לבצע 5 טפיחות וכך נתחיל ברצף של חמש טפיחות ("חמסה") וחמישה עיסויים ("חמסה")- כל עוד התינוק זז. מה עושים כשהתינוק מפסיק לזוז (הפוך ל"שמוט"/ "סמרטוט")? נעבור לסכמת החייאה בתינוקות: 1. עיסויי חזה: נבצע 30 עיסויים- כמו שביצענו בסכמת החמסות, עם אותם הדגשים, אך הפעם 30 עיסויים ולא 5. 2.הנשמות- ננפח את חלל הפה שלנו בלבד, נסגור את הנחיריים של התינוק עם האצבעות שלנו כדי שהאוויר לא יברח, נעטוף את הפה של התינוק עם הפה שלנו ונוציא את האוויר למשך שנייה אחת בלבד כאילו אנחנו מכבים נר. נפסיק לשנייה אחת (נשחרר את החסימה של הנחיריים שלו) ונחזור לנשימה נוספת עם אותם הדגשים.


ככה נתחיל ברצף חדש, רצף החייאה שכולל 30 עיסויים ו-2 הנשמות לסירוגין עד שמישהו יבוא להחליף אותנו, עד שדפיברילטור יגיע או עד שהתינוק חוזר לנשום (גם זה יכול לקרות!) שימו ♥ שסיכויי ההצלחה של החייאה בתינוקות בישראל גבוהים מאוד ועומדים על למעלה מ-80%! קראתם עד כאן, נשמע מוכר אבל.. חייבים רענון? לא מוצאים זמן לבוא להדרכה פרונטלית או לכנס את כל המשפחה לערב עזרה ראשונה? בואו ללמוד איתנו עזרה ראשונה והחייאת תינוקות בהדרכה דיגיטלית לצפייה מיידית!



bottom of page